スタッフブログ

HOMEスタッフブログサンプルページブログジェームス・テイラーのPMCでみつけた!Oasis「BE HERE NOW」

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!Oasis「BE HERE NOW」

2021年7月1日

Oasis (オアシス)  「BE HERE NOW(ビィ・ヒア・ナウ)」(1997年)

 

1997年当初はオアシスのキャリアのピークでした。3年前のデビューアルバム「デフィニトリー・メイビー」はイギリスのチャートの歴史で一番早く売れたデビューアルバムでした。(2006年からアークティック・モンキーズがその記録を持っています。)そして1995年のオアシスのセカンド・アルバム「モーニング・グローリー」は世界中で大ヒットしました。1996年にネブワースで2日連続のライブを行いましたが、チケットの予約数は250万件でした。

 

シングルもアルバムもたくさん売れていたオアシスは薬物を使っていて、よく喧嘩し、イギリスのタブロイド新聞にはほぼ毎日、驚倒的な記事がありました。その中でサードアルバム「ビィ・ヒア・ナウ」を収録しました。「ビィ・ヒア・ナウ」は発売から1週間で最も売れたアルバムの記録を持っています。その後はあまり売れませんでしたが、いいレビューを多くもらえました。今、「ビィ・ヒア・ナウ」はよくないと思う人が多いです。なぜというと、ほとんどの曲が長すぎて、ラジオでよく聞くシングルが出せなかったからです。「デフィニトリー・メイビー」から「リヴ・フォーエヴァー」と「シガレッツ・アンド・アルコール -」、「モーニング・グローリー」から「ワンダーウォール 」と「ドント・ルック・バック・イン・アンガー 」は今でも世界中のラジオでよく聞きます。しかし「ビィ・ヒア・ナウ」からの曲は全く聞きません。

 

僕は1990年代、子供の頃にイギリスに住んでいました。オアシスが大好きでした。僕が初めて買ったCDアルバムはオアシスの「モーニング・グローリー」でした。僕と兄のエドくんは、オアシス対ブラーの争いに大きな関心を持っていました。(エドはブラーが大好きだった。)僕が「モーニング・グローリー」が大好きでした、「ビィ・ヒア・ナウ」のカセットを購入しましたが、あまり好みではありませんでした。あの時、「良いメロディーのところはあったけど、曲が長すぎてつまらない」と考えていました。

 

20年以上たって、最近もう一度「ビィ・ヒア・ナウ」を聞いてみました。前と同じ、長すぎる曲は多いと思いますが、良いところもあります。例えば、「スタンド・バイ・ミー」、「アイ・ホープ、アイ・シンク、アイ・ノウ 」、「ザ・ガール・イン・ザ・ダーティ・シャツ」の3曲連続はとてもいいと思います。1曲目の「ドゥ・ユー・ノウ・ワット・アイ・ミーン? 」はオープニング曲として良い曲だと思います。でも僕は「オール・アラウンド・ザ・ワールド」はどう考えていいのか分からない。10分間、大きいオーケストラ、転調が三つの曲です。バンドができることのリミットを伸ばす曲か、ただの長すぎる曲か、分かりません。

 

「ビィ・ヒア・ナウ」を聞くと、イギリスで大人気バンド オアシスのピークから落ちている時期を感じることができます。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、26万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

Oasis – ‘Be Here Now’

 

By early 1997, Oasis were flying high and regularly setting new records. ‘Definitely Maybe’ (1994) was the fastest selling debut album in the United Kingdom (until Arctic Monkeys released ‘Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not’ in 2006). Oasis’ second album, ‘(What’s the Story) Morning Glory?’ (1995), was an international success, and is still the 5th best-selling album of all time in the UK. That album’s success was helped by the media-manufactured “Battle of Britpop”, when Oasis released ‘Roll With It’ at the same time as Blur released ‘Country House’. Although Blur beat them to number one in the singles chart, Oasis fared better in the album chart. Oasis also played two concerts at Knebworth in 1996, to huge crowds: in fact, 2.5 million people applied for tickets, which is still a record.

 

The success of their first two albums, the sensationalised media coverage of the band members’ personal lives, the fighting between them, and their often outrageous behaviour went to their heads. This culminated in their third album, ‘Be Here Now’, which was a big seller in its first week of release – the biggest first-week seller in British music history at the time. It failed to continue its superb start, though. Sales dropped off rapidly, even though the album was given almost universally positive reviews. It’s strange to think, then, that ‘Be Here Now’ is now seen as a bloated mess of an album, where it’s clear the band (and those around them) believed their own hype and had been overindulging in drink and drugs. The album also suffered from its lack of a radio-friendly single. ‘Definitely Maybe’ had ‘Live Forever’ and ‘Cigarettes & Alcohol’. ‘(What’s the Story) Morning Glory?’ had ‘Roll With It’, ‘Wonderwall’ and ‘Don’t Look Back In Anger’. All those songs are still heard quite regularly on the radio around the world. In contrast, it is very rare to hear any songs from ‘Be Here Now’ on the radio these days.

 

I have a bit of personal history with ‘Be Here Now’. I grew up in Britain in the 1990s, so Britpop was a huge part of my life. ‘(What’s the Story) Morning Glory?’ was the first album I bought on CD, with money I had received for my birthday. My brother Ed and I took the “Battle of Britpop” fairly seriously, in the way siblings do just to wind each other up: he liked Blur, while I preferred Oasis (actually I liked both; I don’t think Ed has ever really taken to Oasis though). I also bought ‘Be Here Now’ on cassette when it was released, and after loving ‘(What’s the Story) Morning Glory?’ I was massively disappointed. There were some good singalong moments, but all the songs seemed to go on for so long that I just ended up feeling bored.

 

I listened to ‘Be Here Now’ again recently, possibly for the first time in over 20 years. The previous criticisms still hold true: several songs are too long and repetitive. There are some redeeming moments though: ‘D’You Know What I Mean?’ is an ambitious opening track, and there is a run of decent songs in the middle of the album (‘Stand By Me’, ‘I Hope, I Think, I Know’, ‘The Girl in the Dirty Shirt’). I can’t make my mind up about ‘All Around the World’, which is 10 minutes long, has a huge orchestra and three key changes late in the song. It is either a laudable attempt at pushing the band to its limits or self-indulgent and overlong. To me, that song epitomises the main problem with ‘Be Here Now’: I think the album just needed a stronger producer to rein in the excess.

 

‘Be Here Now’ gives a fascinating insight into the later part of the Britpop era and into the career of one of Britain’s most famous bands.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 260,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.