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ジェームス・テイラーのPMCで見つけた! フェラ・クティ「Black President」

2025年2月1日

 

Fela Kuti(フェラ・クティ)「Black President(ブラック・プレジデント)」(1981年)

ナイジェリア出身のフェラ・クティは年代と年代にたくさんのアルバムやライブでアフロビートというジャンルを創始したミュージシャンでした。フェラ・クティは政治的にも色んな活動をしていて、とても面白い人生でした。このブログで全部書けるわけではないので、少しだけ説明をさせていただきます。

年代後半、ロンドンに留学をしてフェラ・クティはジャズとガーナで発明したジャンルのハイライフでサクソフォンとトランペット、そしてボーカルを演奏していました。ロンドンの後はアメリカに行って、ブラック・パンサーズという黒人の権利を展開する組織に会いました。その数年後にフェラ・クティの政治思想に影響が出てきました。

年、ナイジェリアに帰国後にフェラ・クティはバンドを結成して、アフロビートを始めました。アフロビートはもう演奏していたジャズとハイラフにファンク、カリプソ、サルサ、そしてヨルバ人の伝統的な音楽を混ぜた音楽です。バンド名は「アフリカ」でした。年代の最後まで一緒に演奏しました。

もう一つ重要なことは「カラクタ共和国」という、数百人が一緒に住んでいた自分の大きな家で自分の共和国を創立することでした。フェラ・クティはナイジェリアとは別の国だと発言しました。

カラクタ共和国ができた数年後、ナイジェリアの官庁はそのままに、フェラ・クティに対して何もしませんでした。しかし、年にフェラ・クティは「ゾンビ」のアルバムをリリースしました。「ゾンビ」のタイトルトラックはナイジェリアの軍隊をバカにしました。フェラ・クティはナイジェリア国民がよく理解できるピジンの英語で歌っていたので、全国で人気のレコードになりました。これにナイジェリアの官庁が怒って、カラクタ共和国に人の兵隊を行かせて、建物と中の物を全て壊して、フェラ・クティを強く打ちのめし、そしてお母さんを窓から落としました。数か月後にお母さんが亡くなりました。

外から見るとこの事件はフェラ・クティの変わった行動のきっかけでした。例えば、前カラクタ共和国で一緒に住んでいた大人数の人たちとホテルで暮らし始めるとか、同時に人の女性に結婚するとか、大統領になろうとすること。この時期にアフリカは解散しました。

今月のレコード、「ブラック・プレジデント」は曲しかありませんが、フェラ・クティのいつものように長い曲です。でも、フェラ・クティの長い曲にインプロヴィゼーションはありません。すべての音楽は書いてありました。このアルバムうちの曲はアフリカが解散前に収録しましたが、解散後にリリースされました。

トラック1の「ソロウ・ティアーズ・アンド・ブラッド」とトラック2の「」は両方ともフェラ・クティが思ったナイジェリア人とアフリカ人に悪いことをされたときの弱さについてです。年にナイジェリアで収録とリリースした「ソロウ・ティアーズ・アンド・ブラッド」に自分の家に襲撃事件についてを歌っています。この曲名は歌詞から来た襲撃の時にみんなは逃げようとしたけど、最後に残ったのは悲しさ(ソロウ)、涙(ティアーズ)と血(ブラッド)だけでした。「」のテーマは植民地化をされた人たちの態度についてです。トラックの「」は当時ナイジェリアの一番大きい通信会社のについてです。このはフェラ・クティのレコード会社、デッカのでした。この時期にフェラ・クティはナイジェリア以外でアルバムを正式にリリースしていなかったと思います。だから「国際的な泥棒泥棒」という歌詞と曲名を付けました。もちろんフェラ・クティに対していい結果になりませんでした。

音楽にとって、政治にとって、そして人生にとって、フェラ・クティは面白い人でした。彼についてもっと読んでみて、そしてレコードを探してみてください。

・とは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、万枚を所蔵している。

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第火曜日夕方時半「課外授業の勧め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

Fela Kuti – ‘Black President’ (1981) Fela Kuti was a Nigerian musician who pioneered Afrobeat with his prolific output and touring during the 1970s and 1980s. He also lived a very unusual and interesting life off the stage as an activist and thorn in the side of the political authorities of Nigeria at the time. I couldn’t possibly do justice to the intricacies and complexities of Fela Kuti’s recording, performing, or ideology, but in this short blog I’ll introduce some pertinent episodes.

Kuti was a saxophonist and trumpeter as well as vocalist, and spent a short time overseas in the late 1950s, mainly in London, studying and playing jazz and highlife, which originated in Ghana. Kuti also toured the USA, where he was introduced to the Black Panthers, which would later influence him politically.

After returning to Nigeria, Kuti formed bands and created the musical genre Afrobeat, which took the jazz and highlife he was playing already and added to the mix funk, calypso, salsa, and traditional music of the Yoruba people. In the early 1970s, Kuti formed the band Africa ’70, with whom he would record and perform for most of the decade. One of the band members was Tony Allen, who drummed and also acted as musical director.

Another momentous thing that Kuti did after returning to Nigeria was to form his own republic – the Kalakuta Republic, which was a commune, recording studio, and where he and many people connected to his band lived. Kuti declared his republic independent from Nigeria, which was under the control of a military junta at the time.

For a while, the authorities were happy to let Kuti be himself, as he was not causing any major problems for them. That all changed in 1977, when Kuti and Africa ’70 released the album ‘Zombie’, the title track of which criticised the Nigerian Army and mocked the soldiers for mindlessly following orders. Because Kuti sang in Nigerian Pidgin English, his lyrics could be understood by large swathes of the population. That helped ‘Zombie’ to become hugely popular in Nigeria, and the government was enraged. In retaliation, 1,000 soldiers participated in a raid on Kuti’s Kalakuta Republic, destroying the commune and all the property within in, savagely beating Kuti, and throwing his mother out of a window, causing injuries that would lead to her death.

This episode pushed Kuti further into what outsiders would see as erratic behaviour, such as moving into a hotel with his entourage, marrying 27 women simultaneously, and setting up a political party with ambitions to run for president. Around the same time, Africa ’70 split.

This album, ‘Black President’, contains just three songs. Typically for Kuti, they’re all long, but what’s interesting about Kuti’s long songs is that there was never any improvisation: according to Allen, all music was written down. Although this album was released a couple of years after Africa ’70 and Kuti parted ways, tracks 2 and 3 of ‘Black President’ were recorded with that band before the split but had not previously been released. As the titles suggest, all three songs have political themes.

The first two tracks, ‘Sorrow, Tears and Blood’ and ‘Colonial Mentality’, are about what Kuti thought was Nigerians’ and Africans’ meekness when faced with poor treatment by the authorities. In ‘Sorrow, Tears and Blood’, which was originally recorded and released in Nigeria in 1977, he specifically sings about the raid on his home earlier that year, how everybody was running in all directions to try and flee, but people died and all that was left in the end was sorrow, tears and blood. ‘Colonial Mentality’ refers to the idea that colonised people are gaslit into believing that the culture and language of their colonisers are superior to their own. The third song, ‘I. T. T. (International Thief Thief)’ is a 25-minute attack on Moshood Abiola, who was CEO of Nigeria’s leading telecommunications corporation at the time, Intern(ation)al Telephone and Telegraph. Abiola was also the owner of Decca, which was Kuti’s record label. This was another of Kuti’s possibly self-destructive actions, as he was in a battle with Decca over what he thought was their failure to release his albums outside Nigeria.

Musically, politically, and just generally, Fela Kuti lived a fascinating life. I recommend reading more about him and seeking out some of his records to find out more.

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 280,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.