スタッフブログ

HOMEスタッフブログサンプルページブログジェームス・テイラーのPMCでみつけた!The Equals「Baby, Come Back」

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!The Equals「Baby, Come Back」

2024年11月1日

The Equals(イコールズ)「Baby, Come Back(ベイビー・カム・バック)」(1968年)

イコールズはイギリスのロックバンドです。1960年代後半に数曲のヒット曲をだして、メンバーを入れ替えながら今でも活動していますが、あまり注目されていません。しかし、このオムニバスの2曲は今でも有名です。

1960年代のイコールズのメンバーは多様性がありました。5人組のうち、3人は黒人と2人は白人でした。人種だけではなく、出身地の多様性もありました。2人はロンドン出身、2人はジャマイカ生まれ、そしてリーダーのエディ・グラントはガイアナ出身です。その時代にこのような多様性があるバンドは珍しいものでした。

実は、このオムニバス盤のタイトルトラックは最初は「ホールド・ミー・クローサー」(1966年)のBサイドでした。でも、ヨーロッパのラジオ放送局の何人ものDJがBサイドの「ベイビー・カム・バック」の方が好きだったことで、「ベイビー・カム・バック」をたくさんオンエアしそれでいろんな国のチャートでナンバーワンになりました。1968年にイギリスで正式なシングルとして再リリースしたときにもナンバーワンになりました。僕が「ベイビー・カム・バック」を知るきっかけは1994年にリリースされたパト・バントンとUB40のロビン・キャンベルとアリ・キャンベルのカバーです。このバージョンにキャンベル兄弟はイコールズのバージョンと同じ歌詞を歌い、パト・バントンは新しく作った歌詞で歌う。僕はカセットでこのシングルを買いました。このバージョンもナンバーワンになりました。

この「ベイビー・カム・バック」のオムニバス盤にもう一つの有名な曲は「ポリス・オン・マイ・バック」です。ザ・クラッシュは1980年のアルバム「サンディニスタ」でカバーしました。僕の兄はCDの「クラッシュ・オン・ブロードウェイ」を持っていて、それで僕はこの曲を初めて聞きました。

このレコードにある11曲はすべてイコールズが最初に作った3枚のアルバムからとりました。1971年にリーダーのエディ・グラントは健康のためにバンドを離れました。1980年代前半にエディ・グラントは「ドン・ワナ・ダンス」や「エレクトリック・アベニュー」のヒット曲を出しました。

* KIT・PMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、28万枚を所蔵している。

ジェームス・テイラー
ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の勧め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

The Equals – ‘Baby, Come Back’ (1968)

The Equals are an integrated rock band who had a few hits in the late 1960s. They’re still recording and touring now with a vastly changed line-up, but I think it’s fair to say that these days they don’t get much attention. However, a couple of songs on this compilation, ‘Baby, Come Back’, are still well-known.

The Equals had 5 members, three Black and two White. Not only did they demonstrate racial diversity but they were also from three different countries: two members born in London, two from Jamaica, and one – band leader Eddy Grant – from Guyana. At the time, it was unusual to see bands with a mix of races and nationalities, but the Equals used that to their advantage to garner attention – helped by some catchy songs, too.

The title track of this compilation was originally a B-side to the final track, ‘Hold Me Closer’, in 1966, but apparently DJs in Europe started playing ‘Baby, Come Back’ instead and it became a number 1 in some countries. When it was re-released as a proper single in the UK in 1968, it went to number 1. I know the song ‘Baby, Come Back’ from the 1994 cover by Pato Banton with Robin and Ali Campbell of UB40, which I bought on cassette and which also went to number 1. In that version, the Campbells sing the chorus and verses from the original, with Banton adding additional verses.

The other really well-known song from this compilation is track 3, ‘Police on My Back’, which was covered by the Clash in 1980 for the album ‘Sandinista!’ and which my brother Ed had on CD boxset, ‘Clash on Broadway’.

All of the songs in this compilation are taken from the Equals’ first three albums, recorded by their original lineup. After that, members started to leave and be replaced, starting with singer, guitarist and lead songwriter Eddy Grant, who left in 1971 after a heart attack and collapsed lung. Grant wrote both ‘Baby, Come Back’ and ‘Police on My Back’. Grant would go on to have solo number 1 hits in the early 1980s with ‘I Don’t Wanna Dance’ and ‘Electric Avenue’.

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 280,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

James Taylor
James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month