スタッフブログ

HOMEスタッフブログサンプルページ

桜三昧♡ byキャンパス周辺

2022年4月8日

皆さぁ~ん!春ですよっ!!

今年の桜は見ましたか?

忙しいときほど、ちょっと顔を上げてみませんか・・・

今、桜があちこちで満開迎えてますよぉ~♬

ちょっと歩けばほら!

 

 

南校地の枝垂桜も満開です🌸

 

 

 

 

FM-N1は4月から新しい番組が始まって、気持ちも新たにスタートしてます(^^♪

新入生もいきいきとキャンパスを歩いてます・・ふふっ♡

週末は天気もよさそうだから、ラジオを聴きながらお散歩なんていかがでしょ♪

ラジオはもちろん、76.3MHzですよ(#^^#)

番組表はこちらから

(なかにしみき)

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!The Housemartins「CARAVAN OF LOVE」

2022年4月1日

The Housemartins(ザ・ハウスマーテンズ)

CARAVAN OF LOVE(キャラバン・オヴ・ラヴ)」(1986)

 

イギリスにあるキングストン・アポン・ハル市(普段は「ハル」と呼ばれています)は漁業の町でしたが、漁業の衰退の影響でハル市の社会情勢はだんだん悪くなってきてしまいました。特に失業と教育には負の影響がありましたから、イギリスのほかの町のひったちはよくハル市を馬鹿にします。

 

しかし、ハル市は昔から強い人たちを育つ町だと思います。自分の出身地にほこりを持つ人たちです。そして、この人たちは他の人と同じ生き方にしません。例えば、奴隷貿易に反対して、奴隷制度廃止に運動した国会議員のウィリアム・ウィルバーフォース。例えば、トロール船の労働条件をよくするために政府と闘いていたリリアン・ビロッカ。例えば、二つのバンドでイギリスのチャートでナンバーワンをできてもロンドンに引っ越さなくてハル市で住み続けたソングライターのポール・ヒートン。

 

最近「ヒット・ファクトリーズ」という本の中でザ・ハウスマーテンズについてを読みました。ザ・ハウスマーテンズのリーダー、ポール・ヒートンは安く住める場所を探していた時にハル市に引っ越しました。引っ越してからすぐハル市に大好きになりました。1986年の夏、ザ・ハウスマーテンズは初ヒットげできましたが、ハル市に住み続けました。その時代(1980年代後半)ひっとができたバンドやアーティストは有名なレコード会社の本部にあるロンドンに引っ越す必要がよくありましたが、ザ・ハウスマーテンズは「ロンドンよりハルのほうがいい」と思っていました。ファーストアルバム「ロンドン0ハル4」のサッカー試合の結果みたいな名前でハル市への愛を感じることができます。

 

この曲、「キャラバン・オヴ・ラヴ」はイギリスのチャートでナンバーワンになりました。アイズレー・ブラザーズのカバーですが、両バージョンを聞くと全然違います。アイズレー・ブラザーズの曲はただのR&B曲(僕はそう思うですけど)が、ザ・ハウスマーテンズはアカペラのバージョンにしました。本当に上手くこえを使えない人たちはアカペラをしたら絶対分かるんですけど、ザ・ハウスマーテンズが全員こえを上手に使えます。ですけど、全員歌手というわけではありません。音楽なし、4人のこえを合わせて良いカバーをできました。

 

ザ・ハウスマーテンズはセカンド・アルバムの後に別れました。ポール・ヒートンはどんだけハル市を好きだったのか。次のバンド、ビューティフル・サウスはナンバーワンができた時、VIPだけのパーティーではなく、ハルの近所のパブで友達と一緒に飲みに行きました。

 

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、26万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

The Housemartins – ‘Caravan of Love’ (1986)

 

Kingston Upon Hull (more commonly known as Hull) is a city that was built on the fishing trade. Since the fishing trade declined, social conditions in Hull worsened, particularly unemployment and education.

 

Consequently, Hull is often mocked and looked down on by other people in the UK, but it has a long history of producing people who refuse to do things just because others do them; people with pride in their city and their heritage. People like William Wilberforce, a politician who worked hard to end Britain’s involvement in the slave trade. People like Lillian Bilocca, who fought the government for safer working conditions for men who worked on trawlers. And people like Paul Heaton, the singer and songwriter who has led two bands to number 1 in the UK but continued to live in Hull rather than move down to London.

 

I read in the book ‘Hit Factories’ by Karl Whitney that Heaton moved to Hull after travelling around Europe looking for a place where he could live easily on a budget. He found that in Hull, and much of the Housemartins’ output reflects their pride in their city and their belief that it was the equal of any other place, even London. In that era, once bands had a hit they would need to move to London to continue their careers as that was where the major record labels were based.

 

The Housemartins’ first big hit was ‘Happy Hour’ earlier in 1986. Despite the success, they stayed in Hull and released their first album called ‘London 0 Hull 4’. The football-style scoreline emphasised their pride in Hull.

 

This song, ‘Caravan of Love’, was the band’s first (and ultimately only) number 1 single. It’s an acapella cover of an Isley-Jasper-Isley song. The difference between the original and the Housemartins’ cover are startling: the original seems to me like a fairly standard R&B/pop song, whereas the Housemartins managed to strip it back completely and just use their voices to tremendous effect. The fact that they were able to create such a compelling vocal performance is a testament to their ability, as well as showing their versatility. It’s unusual for a song that seemingly has such strong religious overtones to do so well in the charts. It was also unusual for an acapella song to get to number 1 – ‘Caravan of Love’ was actually only the second acapella number 1 in the UK ever.

 

The Housemartins split after releasing their second album. Paul Heaton and drummer Dave Hemingway formed the Beautiful South, who would also achieve number 1 singles and albums. Bassist Norman Cook would go on to international success as the DJ Fatboy Slim.

 

By the way, as if to prove how much Paul Heaton loved being in Hull, he would later celebrate reaching number 1 with his next band, the Beautiful South, by going to his local pub and drinking with his friends and neighbours.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 260,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

 

祝!卒業っ!!

2022年3月15日

今年も旅立っていきました・・・

そう、本日は金沢工業大学の卒業式・・

もう2年以上続く、コロナのせいで今年も保護者の方は参列できません(T_T)

でも、学位授与式(卒業式)が行われたことは単純に、うれしいです。

明日からみんな、社会人か・・・

不安もたくさんあるだろうけど、楽しいこともたっくさんありますよ。

辛くなったら、エヌワンの放送聴いてね(^^♪

大学内では、撮影スポットが数か所準備されてます!

梅も咲き始めました。

みんな、本当に卒業おめでとうございます♬

 

(なかにしみき)

 

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!John Frusciante「TO RECORD ONLY WATER FOR TEN DAYS」

2022年3月1日

John Frusciante(ジョン・フルシアンテ)

TO RECORD ONLY WATER FOR TEN DAYS(トゥ・レコード・オンリー・ウォーター・フォー・テン・デイズ)」(2001)

 

1988年に当時18歳のジョン・フルシアンテは大好きなレッド・ホット・チリ・ペッパーズのギタリストになりました。4年後、うつ病と麻薬中毒の影響でバンドをやめました。その後、麻薬中毒の症状でだんだん悪くなっていきました。1998年に薬物をやめられて、もう一度レッド・ホット・チリ・ペッパーズに入りました。

 

「トゥ・レコード・オンリー・ウォーター・フォー・テン・デイズ」はレッド・ホット・チリ・ペッパーズで作る音楽と違います。ジョン・フルシアンテのソロアルバムは実験的な音楽、そしてシンプルな収録方法が使われました。これはジョン・フルシアンテが1994年にリリースしたのファーストアルバム、「Niandra LaDes and Usually Just a T-Shirt」と似ています。(セカンドアルバム、1997年の「スマイル・フロム・ザ・ストリーツ・ユー・ホールド」は薬物を買うために作って、薬物をやめた後に発売を止めました。)ファーストアルバムと「トゥ・レコード・オンリー・ウォーター・フォー・テン・デイズ」の差はこのアルバムにエレクトロニカの影響が分かります。2009年、二度目レッド・ホット・チリ・ペッパーズをやめて、それ以来ジョン・フルシアンテが作った音楽はほとんどロックではなくエレクトロニカでした。元からエレクトロニカが好きで、自分が出せるようになって嬉しかったでしょう。「トゥ・レコード・オンリー・ウォーター・フォー・テン・デイズ」のリリースからその道に歩みました。

 

ジョン・フルシアンテは「トゥ・レコード・オンリー・ウォーター・フォー・テン・デイズ」の15曲すべてを作って、そして楽器はすべて演じて、ドラム・マシンとシンセサイザーを全部プログラムし、自分の家で一人で収録しました。ジョン・フルシアンテの歌詞を読むと僕は意味がよく分からないけど、聞くとすごく奥深い気持ちになります。ソングライターとして、それは難しいだろう。

 

「トゥ・レコード・オンリー・ウォーター・フォー・テン・デイズ」のリリース後、ジョン・フルシアンテはレッド・ホット・チリ・ペッパーズと一緒に新しいアルバムを作って、世界中に公演する長いプロセスをまた始まりました。公演していた間、、ジョン・フルシアンテが数十曲を作ったから、2004年に7つソロアルバムを出しました。一つ目のアルバムはとても素晴らしい「シャドウズ・コライド・ウィズ・ピープル 」でした。

 

僕と兄のエドくんは一緒に「トゥ・レコード・オンリー・ウォーター・フォー・テン・デイズ」のCDを買いました。あの時、ジョン・フルシアンテの人生について全然分からなかった。今このアルバムを聞くと、ジョン・フルシアンテの大変な1990年代を考えて、そして死にそうなところから健康な人生に戻れたことを思い出して、嬉しく感じます。

 

ところで、このアルバムについてもう一つの面白い事を教えます。このブログを書くとき、すごく久しぶりにアルバムを聞きました。偶然にも、エドくんも同じ日にすごく久しぶりに聞いていました。二人ともこのアルバムが大好きです。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、26万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

John Frusciante – ‘To Record Only Water for Ten Days’

 

John Frusciante joined Red Hot Chili Peppers in 1988 as an awestruck 18 year old, playing in the band he loved and replacing the guitarist he idolised. By 1992 he had quit, struggling with depression and a severe drug addiction that worsened over the following years. Frusciante was finally able to kick his habit and get healthy, and re-joined the band in 1998. This album, released in 2001, is his third solo album.

 

‘To Record Only Water for Ten Days’ is different to the music Frusciante was making with Red Hot Chili Peppers. It’s stripped back and much more experimental, so on those respects it calls back to his first solo album, ‘Niandra LaDes and Usually Just a T-Shirt’ (1994). (Frusciante’s second album, released in 1997, was deleted after he recovered from drug addiction as he had made it purely for drug money.) The difference with this album, though, is that you can hear the influence of electronic music, which is a precursor to the albums Frusciante would make after leaving Red Hot Chili Peppers for the second time in 2009. (He joined the band for the third time in 2019.)

 

All 15 songs on this album were written by Frusciante, who also played every instrument and programmed every drum machine and synthesiser. He also recorded the album alone at home. As with a lot of Frusciante’s lyrics, when I read them written down none of them make sense to me, but when I listen I feel something deep and profound. I think only truly great songwriters can pull that trick off without coming across as twee or ridiculous. It’s all subjective though, isn’t it?

 

After ‘To Record Only Water for Ten Days’, Frusciante embarked on the long process of writing, recording, and touring another album with the Red Hot Chili Peppers (2002’s ‘By The Way’). While on tour, Frusciante wrote dozens of songs, which he released in 2004 as 7 albums (yes, seven!). The first was ‘Shadows Collide with People’, which seems to me like Frusciante extended what he started with ‘Niandra LaDes and Usually Just a T-Shirt’ in 1994 and continued with ‘To Record Only Water for Ten Days’. ‘Shadows Collide with People’ is still one of my favourite albums.

 

My brother Ed and I bought this album on CD together when it was new. At the time, we didn’t know much about Frusciante’s life. Now, when I listen to it, I think about the decade of extreme highs and extreme lows that Frusciante went through before making this album, and it sounds to me like a celebration of coming back to life.

 

Oh, one funny thing about this album: when I was writing this blog, I listened to the album for the first time in years. Coincidentally, on the same day, my brother also listened for the first time in years. We both still love it.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 260,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

キャンパス内が超~静かなその訳は・・・

2022年2月1日

今日から四日間、キャンパス内はと~っても静かです・・・

そう!入試だから。

歩いていても人がいません。

静かに静かにしてね( *´艸`)

 

職員も静か~に仕事してます。。。

あ、FM-N1はスタジオは防音だから、放送は超!元気に放送してますよ~♬

受験勉強のBGMや休憩中には、FM-N1の番組聴いてリラックスしてね。

 

素敵な春が訪れますように

みんな頑張れっ

(なかにしみき)

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!Red Hot Chili Peppers「ONE HOT MINUTE」

Red Hot Chili Peppers(レッド・ホット・チリ・ペッパーズ)

ONE HOT MINUTE(ワン・ホット・ミニット)」(1995年)

 

レッド・ホット・チリ・ペッパーズは、1990年代は大変な時期でした。「アンダー・ザ・ブリッジ 」と「ギヴ・イット・アウェイ」のシングルの影響で、 1991年にリリースされたアルバム「ブラッド・シュガー・セックス・マジック」はバンドの世界中の大ブレーキになりました。1992年にギタリストのジョン・フルシアンテは突然辞め。その後、いろんなギタリストがバンドに加入しましたが、誰もバンドに合いませんでした。

 1993年にレッド・ホット・チリ・ペッパーズのギタリストはデイヴ・ナヴァロになりました。でもデイヴ・ナヴァロはこのバンドでこのアルバム、「ワン・ホット・ミニット」しか作りませんでした。なぜというと、デイヴ・ナヴァロも他のメンバーとの作成方法と収録方法の差が多すぎて、問題になりました。デイヴ・ナヴァロの前のギタリストのジョン・フルシアンテがバンドとよく合いました。若いころからこのバンドが好きで、同じスタイルでギターを演じました。そしてバンドに入る前、ジョン・フルシアンテが他のバンドで演じる経験がなかったから、レッド・ホット・チリ・ペッパーズのファンクみたいなスタイルで簡単にできました。デイヴ・ナヴァロはファンクじゃなくて、クラッシックロックやメタルのスタイルでギターをやりました。その上、バンドの経験を持っていましたから、レッド・ホット・チリ・ペッパーズに合わせるのが困難でした。

 「ワン・ホット・ミニット」を作る時にもう一つの問題がありました。歌手と歌詞を作るアンソニー・キーディスは秘密にヘロインとコカインの使用に再発しました。デイヴ・ナヴァロはバンドに入る前からヘロインを使っていて、メンバー同士の関係が早く悪くなってきました。アンソニー・キーディスが書いた歌詞に聞くと、薬物との闘いを明らかに分かります。特に「ワープト」、「エアロプレイン」と「マイ・フレンズ 」です。そして「ティアー・ジャーガー」の歌詞のテーマはカート・コバーンの志望です。

 

ベーシストのフリーは元からバンドの音楽を作成したが、ジョン・フルシアンテがやめた後に歌詞を作ることもしました。「トランセンディング~リヴァーに捧ぐ~」はフリーの亡くなった友達リヴァー・フェニックスについてです。そして「ピー」は昔小さいフリーを叩きのめされた人たちへの答弁です。この曲はフリー自身が歌います。

 

「ワン・ホット・ミニット」から出したシングルはまあまあ売れたが、このアルバムはファンにとってちょっと残念なレコードでした。バンドのメンバー達自身もあんまりこのアルバム好きじゃなさそうです。2003年にリリースされた「グレイスト・ヒッツ」にこのアルバムから1曲しかありません。「ワン・ホット・ミニット」の公演以来、このあるばむからの曲全然演じていないし、公演中でも3曲を全く演じていませんでした。

 

「ワン・ホット・ミニット」は悪いアルバムというわけではない。でも僕みたいにジョン・フルシアンテがギタリストの時からレッド・ホット・チリ・ペッパーズが好きになった人たちにジョン・フルシアンテがいないと不思議な感じします。レッド・ホット・チリ・ペッパーズの他のアルバムと全然似てないから、その理由で聞いてみたほうがいいと思います。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、26万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

Red Hot Chili Peppers – ‘One Hot Minute’

 

The 1990s were a difficult decade for Red Hot Chili Peppers. A year after their international breakthrough with ‘Blood Sugar Sex Magik’ in 1991, on the back of the success of singles like ‘Under the Bridge’ and ‘Give It Away’, their guitarist John Frusciante abruptly quit. The band enlisted a string of replacements during the following years, but none seemed to fit in.

 

This album, ‘One Hot Minute’, was released in 1995 with Dave Navarro, formerly of Jane’s Addiction, as guitarist. Because Frusciante had modelled himself on the guitarist before him, Hillel Slovak, he fitted into what many people considered the band’s signature funk-influenced style, both in terms of music and personality. It helped that he had never been in a band before. Navarro, on the other hand, brought his own playing style, influenced by heavy metal and classic rock, and experience of being in a successful band. Things didn’t gel for the band and their new guitarist.

 

At the same time, the band was struggling with drugs, as they had for most of their career. In particular, singer and lyricist Anthony Kiedis had relapsed and was using heroin and cocaine again. Navarro was also regularly using heroin, which increased the tension between the band members.

 

Kiedis’ struggles with addiction come through in the lyrics, particularly to ‘Warped’, ‘My Friends’, and ‘Aeorplane’. He also writes about Kurt Cobain’s death in ‘Tearjerker’. After Frusciante’s departure, more of the writing and production fell on the shoulders of the bassist Flea. Although he usually wrote most of the music, for this album he also had to contribute lyrics. His lyrics to ‘Transcending’ are about the death of his friend River Phoenix, and ‘Pea’ (which Flea also sings) is a rant against people who used to beat him up for being smaller than them.

 

The singles were moderately successful, but the album overall was a disappointment for many critics and fans. It’s clear now how much the band themselves don’t really like ‘One Hot Minute’: only one song was included on the band’s Greatest Hits in 2003; most of the songs on ‘One Hot Minute’ have not been played at all since the end of the One Hot Minute tour; and three songs weren’t even played on that tour.

 

That’s not to say ‘One Hot Minute’ is a bad album; it’s not. But without Frusciante’s distinctive backing vocals, and with Navarro’s different guitar style, it sounds a bit strange to people like me who started listening to the band when Frusciante was the guitarist. ‘One Hot Minute’ is unlike any other Red Hot Chili Peppers album, and for that reason it is worth a listen: it shows an unusual – and unhappy – interlude in the band’s career.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 260,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

今年も入試がはじまります・・・

2022年1月31日

例年通り、今年の金沢工業大学一般入試が明日 2月1日 から始まります。

この日のために、コロナ禍の中頑張ってきたみんな、実力が発揮できますようにっ!

金沢工業大学もすっかり準備が整って、明日を迎えるだけです(>_<)

明日からは天気も崩れそうなので、時間に余裕をもって試験に臨んでくださいね。。。

(なかにしみき)

 

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!Kraftwerk「COMPUTER WORLD」

2022年1月1日

Kraftwerk (クラフトワーク)

COMPUTER WORLD(コンピューター・ワールド)」(1981)

 

最近まで、クラフトワークについてを簡単なことしか分かりませんでした。ドイツ出身、エレクトロニカ、たくさんのアーティストに影響したということは知っていましたが、作品は一曲しか知りませんでした。1982年リリースされた「モデル」のビデオは見たことがあります。

 クラフトワークのアルバムをたくさん聞くと、いろんな面白いところがあります。コンセプトアルバムですが、ファンタジーをテーマにしているのではなく、普通の生活であることをテーマにしてあります。例えば、「アウトバーン」(1974年)はドイツの高速道路で走っているのがテーマ。「放射能」(1975年)はラジオと原発についてです。そして「ヨーロッパ特急」(1977年)は鉄道を隠喩に使った、ヨーロッパについてです。(このアルバムはすべてPMCであります。)

 クラフトワークのアルバムを聞くと、声があまりないです。ですから、車で高速道路に走っている、電車に乗ってヨーロッパを渡っている、原発にいるという興味深いテーマを音楽だけで伝えています。僕は聞きながらこれは素晴らしいなと思っていました。

 COMPUTER WORLD(コンピューター・ワールド)のテーマは社会へのコンピュータや技術の進出です。このアルバムは前のアルバムより歌詞がありますが、歌っている歌詞ではなく、ほとんど話しています。僕が思うのは、このアルバムでクラフトワークは自信を持って作りたい音楽を作っているようです。いいメロディーがたくさんあります。コンピュータをテーマにしてある曲を作るためにエレクトロニカの楽器を使うのは当たり前でしょう。

クラフトワークを聞いてから、僕がもっと良く知っているアーティストへの影響が明らかに分かってきました。もちろん1980年代にブームしたヒューマン・リーグ、デペシュ・モード、ソフト・セルなどはクラフトワークの影響を受けました。それから、数十年たってもクラフトワークの影響をうけたアーティストはたくさん出てきます。例えば、ジョン・フルシアンテの1990年代~2000年代のソロアルバム、デヴィッド・ボウイが1970年代にベルリンで作ったアルバム、U2の1990年代のアルバムにクラフトワークっぽいところがあります。そしてダフト・パンクの服とメディアの注目から逃げる態度がクラフトワークらしいと思います。

もう一つあります。2013年のNHK紅白歌合戦で初めてサカナクションを見ました。曲は全く覚えてないですが、最初と最後にバンドのメンバーが全員自分のパソコンのまえに立っているのは覚えています。見た時に「面白いな」と思っていました。今それを考えると、クラフトワークの影響だと分かりました。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、26万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

Kraftwerk – ‘Computer World’ (1981)

 

Until recently, I didn’t know much about Kraftwerk: I knew they were German, I knew they made electronic music, and I knew they had been cited as influences by many other artists, but I only knew one song. ‘The Model’, was a big hit in the UK when re-released in 1982 and was occasionally played on TV channels like VH1 Classic that were dedicated to showing music from the 1960s, 70s and 80s.

 

I listened to most of Kraftwerk’s back catalogue and I found so many interesting ideas. There are concept albums, but instead of them being concept albums about abstract ideas or fantasy worlds as is often the case with prog rock or rock bands, Kraftwerk’s concept albums tend to focus more on everyday life: for example, ‘Autobahn’ (1974), which is about travelling on the German motorway system; ‘Radio Activity’ (1975), about radioactivity and radio communication; ‘Trans Europe Express’ (1977), which is about the idea of Europe, expressed through the metaphor of the cross-continental railway. (All of these albums are available in the PMC, by the way.)

 

Another thing about Kraftwerk’s music that stood out for me is that on those earlier albums, it’s the instruments that convey the concept, not the lyrics. There are very few vocals on Kraftwerk’s early albums, so the feeling of being in a car on the motorway, or on a train, or in a nuclear facility is created by the music itself, not the words.

 

‘Computer World is about the increasing prevalence of computers in society. The songs on this album have more vocals than previous albums, but not those vocals are not really sung: they tend to be spoken. Kraftwerk on ‘Computer World’ sound to me like a more polished act that is more confident in what it is doing and what it wants to do. The band’s use of electronic instruments work perfectly to convey the theme of the album. After all, what better way to immerse the listener in a world surrounded by computers than to use electronics? There are plenty of catchy melodies here too, and there’s enough happening musically in each song to make this album worth repeated listens.

 

Since listening to Kraftwerk, I can hear and see their influence on several of the other artists I’m more familiar with. Of course there is an obvious influence on the other synth-pop bands of the 1980s like the Human League, Soft Cell, and Depeche Mode, to name just a few. Another obvious one is Coldplay’s use of the melody from ‘Computer Love’ in their song ‘Talk’.

 

But I have also noticed the influence of Kraftwerk’s aural and visual style on artists from other genres, even several decades after most of their albums were released. For example, the use of synthesisers and drum machines and the overall atmosphere of John Frusciante’s solo albums; the albums David Bowie recorded in Berlin in the 1970s (‘Low’, “Heroes”, and ‘Lodger’); the albums that U2 made in the 1990s (‘Achtung Baby’, ‘Zooropa’, and ‘Pop’); Daft Punk’s insistence on obscuring their identities and secluding themselves from media attention. I remember seeing the Japanese band Sakanaction’s first appearance on the NHK New Year’s Eve concert show (‘Kouhaku Uta Gassen’) in 2013 and being struck by them starting and ending the song by standing behind their laptops, wearing matching suits. I now realise that this, like so much else, was the influence of Kraftwerk.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 260,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

2021ののいちカミーノ点灯式

2021年11月12日

野々市「町」が野々市「市」になって10年!

長いようで短かった10年。人間の歴史と一緒で、振り返るとあっという間・・・

昨日は野々市市制施行10周年ということで、フォルテでセレモニーが行われました。

そして夜はカミーノでイルミネーション点灯式!!

準備は万端♬

去年は11日にちなんで、”11”からカウントダウンだったけど、今年は悪天候なので、

”3”からカウントダウン。

雨にも関わらず、結構ちびっこたちも来てて、みんなで、せーの!!

 

16,030個の電球が煌めきましたよ~♡

 

のってぃも ドヤ顔です・・・

雨脚も強かったので、焚火の振る舞いは中止・・残念・・

ミニライブは軒下で開催です♪♬♩

すぐそばの布市神社では、金沢工業大学のDK art café プロジェクトが

プロジェクションマッピングを実施!

すでに多くの人で、残念ながらよく見えず・・・

横から覗いてみたりして。

昔は神社が遊び場だった・・

懐かしいお祭り。。

時代が変わっても、神社に人が集まってくる、そんな地域がうれしい。

お天気は残念だったけど、野々市「町」が単独市制施行の野々市「市」になって

駆け足の10年を感じた1日でした。。。

これからも、住みよくて!楽しくて!子供たちの声がたくさん聞けて!!

素敵な街の情報を、えふえむ・エヌ・ワンも放送していきますね~

(なかにしみき)

 

 

ののいちマルシェ in カミーノ

2021年11月1日

まん延防止等重点措置も解除されてから、少しずつ外出もしやすくなってきましたね(^^♪

まだまだ油断できないけど、野々市市でも楽しいイベントがちょっとずつ始まってますよ~♬

11月11日には10周年を迎えるし(#^^#)

昨日10月31日はハロウィン🎃

ののいちカミーノでは ののいちマルシェが開かれました♡

仮装のお子さんがたくさんで、大人もワクワクでしたよ!

 

新発売の「ヤーコンがんも」もゲットしました。

煮物にしたら、ヤーコンの風味が薄れたので、焼いたほうがよかったと後悔・・・

11月3日からはカミーノの物産販売コーナーで販売される予定らしいので、今度は焼いてみよう

 

 

 

 

 

美味しいものいっぱい、体験コーナーもにぎわってて、マスク姿はそのままだけど、なんだかうれしいな❢

天気も味方して、楽しいイベントでした♪♪♪

元気がもらえる野々市市!

野々市市の情報はFM-N1で!!!

76.3MHzですよ~

(なかにしみき)