スタッフブログ

HOMEスタッフブログサンプルページ

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!Spice Girls「WANNA BE」

2022年11月1日

Spice Girls (スパイス・ガールズ)「WANNABE(ワナビー)」 (1996)

 

最近1990年代に向けてのノスタルジーが増えてきた気がします。(僕はこのブログでもやってますけどね。)この1990年代ノスタルジーブームの理由を考えると、二つの理由があると思います。一つは、1990年代に子供たちだった人たちは今30年代で、この年齢の意見は一番注目される年齢だと思います。二つ目は、現在社会問題が増えてきている中で、子供の頃を思い出すことで心配を抑えるかもしれません。

 

実は、皆は自分の若いころに好きだった音楽へのノスタルジーがあります。僕と同じぐらいの年齢の人の子供の頃の最も有名なガールバンドはスパイス・ガールズでした。スパイス・ガールズのファーストシングル「ワナビー」はナンバーワンになりました。僕はカセットで買いました。スパイス・ガールズのファーストアルバム「スパイス」はナンバーワンになりました。(僕と兄のエドはそれもカセットで買いました。)その次のシングル、セカンドアルバム、セカンドアルバムのシングルもすべてナンバーワンでした。スパイス・ガールズは自分たちの映画もできました。

 

レコードを売ることだけで有名になることではなく、イギリスの大衆文化にも大きな影響があり、1990年代の有名なことは1997年のブリット・アワード(イギリスの音楽向けの賞)のセレモニーで、メンバーの一人ジェリ・ハリウェルは身近なユニオン・ジャックのワンピースを着用しました。またメンバーだったヴィクトリア・ベッカムは当時のサッカー選手の大スター、デビッド・ベッカムと結婚しました。

25年前のスパイス・ガールズを今どんなグループだっただろうと考えると、いろんな見方があると思います。一つは、キャッチーな曲を歌っていた、お金を集まるためだけの機敏(もしかしてシニカル)なマーケティングのアイデアでした。5人のメンバーは全員個人のニックネームがありました(スケアリー、スポーティ、ベイビー、ポッシュ、ジンジャー)が、それで個人的な性格のことを一つしかなさそうなことになってしまったと思う人もいます。

もう一つは、スパイス・ガールズのキャッチコピー「ガール・パワー」で1990年代の子供たち、特に女の子たちにフェミニズムを紹介できました。そのうえ、スパイス・ガールズの5人の若い女の人たちは皆に友情の大切さを見せました。

 

どちらが正しいか分かりません。どちらも正しいか、どちらも正しくないかもしれませんが、今でもスパイス・ガールズのレユニオンライブのチケットはすぐ売り切れることはスパイス・ガールズの人気とイギリスの大衆文化への影響が明らかに分かります。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、27万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

Spice Girls – ‘Wannabe’ (1996)

 

Over the last few years, there has been a lot of nostalgia for the 1990s. I’ve been adding to it on this blog! I’ve been thinking about why that is, and I’ve come to the conclusion that there are a couple of reasons. First, people who grew up in the ’90s are now in their 30s and therefore prominent in the media, so they have the platform to voice those opinions. Second, I think it’s the fact that the world seems to be becoming a less tolerant, more stressful place (though I’m sure every generation feels like this), so people look back to the comfort of their childhood.

 

Everyone feels nostalgic for the music of their formative years. For people my age, one of the biggest bands of our youth was the Spice Girls. ‘Wannabe’ was their first single, and it went straight into number 1 in the UK charts. I bought it on cassette. Their first album, ‘Spice’, also went to number 1 (my brother Ed and I had that on cassette too), as did the follow up singles, their second album, and the singles that came from that album. They even starred in a film. They weren’t just big in terms of sales, but also in terms of their impact on British pop culture. One of the defining images of music in the ‘90s for many people is Geri (“Ginger Spice”) wearing a very short Union Jack dress at the Brit Awards in 1997. Then there was the public romance between Victoria (“Posh Spice”) and David Beckham, who at the time was the biggest star in English football.

 

With about 25 years’ distance, there are a few ways of looking at the Spice Girls. One way is to see them as a shrewd (or cynical) marketing campaign backed up by catchy tunes that earned a lot of money for some people. Each member had a nickname, which to some people was a way of reducing each of them to a one-dimensional character: Scary, Sporty, Baby, Posh, and Ginger.

 

Another way is to see them as important in introducing young people to ideas like feminism through their catchphrase “girl power”, the value of friendship as 5 young women who stuck together, and the importance of being yourself, as shown through them playfully living up to their nicknames.

 

Despite all that, the huge demand for reunion tours and rumours about comebacks shows the Spice Girls’ enduring cultural importance (to people my age, anyway) and the power of nostalgia.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 270,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!The Band「THE BAND」

2022年10月1日

The Band (ザ・バンド)「THE BAND(ザ・バンド)」(1969)

 

最近僕の兄のエドから面白いLINEメッセージが来ました。エドに奥さんのキムが「全曲同じレベルで大好きなアルバムはあるの?」って聞かれ、エドが僕にも同じ質問をしました。僕は5つがあります:コールドプレイの「静寂の世界」、クラウデッド・ハウスの「トゥゲザー・アローン」(2021年5月にクラウデッド・ハウスのブログを書きました)、フォー・トップスの「セカンド・アルバム」(2020年11月のブログ)、マイ・モーニング・ジャケットの「Z」(2005年)。そして、5つ目は今月のテーマです:ザ・バンドの「ザ・バンド」です。

このセルフタイトルのセカンドアルバムはよくザ・バンドの傑作だと言われてます。リリースされた時のレビューはよかったし、今でも褒められています。2007年にいろんなアーティストが作ったザ・バンドのトリビュートアルバムに17曲の中から8曲は「ザ・バンド」から選んだカバーでした。(ちなみに、マイ・モーニング・ジャケットはこのアルバムのために「同じことさ」をカバーしました。僕はマイ・モーニング・ジャケットは21世紀のザ・バンドだと思っています。)

グループ名として、「ザ・バンド」はちょっと大味だと思う人がいもるかもしれません。でも、ザ・バンドは全然大味ではなかった。5人組でした、そして皆がマルチプライヤーで、収録の時によく楽器を交換していました。5人の中、リードボーカルができるメンバーが4人もいました。ボブ・ディランが周りをびっくりさせて、エレクトリックロックを作り始めた時にザ・バンドが一緒に演じました。それから、多くの次の世代のロック、フォーク、カントリー音楽のミュージシャンに影響にありました。

ザ・バンドの5人中、4人がカナダ人でしたが、ザ・バンドはよく南部アメリカと縁がありそうなバンドと言われています。なぜというと、よくリードボーカルを歌ったリヴォン・ヘルム がアメリカのアーカンソー州出身だったからかな。そして、有名な曲のテーマはよく南部アメリカのことでした。

 僕は「ザ・バンド」の曲を聞くと、他のバンドより深い気持ちになります。このアルバムにラブソングがあるけど、他のバンドのラブソングと違う気がします。歴史的な事件についての曲もあるけど、他のバンドの歴史的なテーマで歌う曲と違う気がします。感情的なことを説明するのは難しいけど、ザ・バンドの歌詞の内容はほかのアーティストより詳しいかな。

 

2000年に出したこのアルバムのCDのライナーノーツを読むと、アルバもの中に異論なジャンルが混ざっているからコンセプトアルバムと言われていました。いろんなジャンルが混ざってるけど、曲と曲は合っています:「なぜこの曲はここにあるの?」という思いは全くありません。それはザ・バンドの5人のマルチプレイヤーの才能のおかげです。そして、その理由で僕がこのアルバムの曲全部好きです。

 

このブログを読んでいる皆様はどのアルバムを選びますか。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、27万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

The Band – ‘The Band’ (1969)

 

My brother Ed sent me an interesting LINE message a while back. His wife Kim had asked him if there were any albums where he didn’t skip any tracks, or where there’s no dip in how much he liked every song. He thought of 3 (‘Harlem River Blues’ by Justin Townes Earle, Boy Hits Car’s self-titled album, and ‘Ritual de lo Habitual’ by Jane’s Addiction). Ed asked me the same question, and I thought of 5: ‘A Rush of Blood to the Head’ by Coldplay, ‘Together Alone’ by Crowded House (I wrote about them in May 2021), Four Tops’ ‘Second Album’ (I wrote about this one in November 2020), and ‘Z’ by My Morning Jacket, who to me are the modern equivalent of my fifth choice, which is the subject of this month’s blog: ‘The Band’.

 

The Band’s self-titled second album is generally regarded as their masterpiece. It was critically acclaimed on release and is still highly regarded to this day. Evidence of this can be seen in the fact that 8 of the 17 songs on ‘Endless Highway’, a tribute album to the Band that was released in 2007, are covers of songs from this album. (Incidentally, My Morning Jacket covered ‘It Makes No Difference’.)

 

The Band is a quite innocuous name for a group. The Band, however, were far from innocuous. They were a group of five multi-instrumentalists who would regularly swap instruments around during recording. Four of the members could also sing lead vocals. The Band were Bob Dylan’s backing band when he shocked the music world and went electric, and they would go on to influence a whole generation of rock, country, and folk musicians.

 

Although four of the members were Canadian, the Band are often associated with southern USA and Americana, perhaps because the drummer and regular lead singer Levon Helm was from Arkansas, but also because of the topics of some of their more famous songs.

 

It’s hard to explain, but there seems to be more to the songs on this album than songs by most other bands. There are love stories, but there’s a lot of extra detail in the lyrics. There are songs based on history, but again the detail seems richer than when other artists try the same thing. Perhaps the Band’s use of named characters makes them easy to relate to.

 

I read in the liner notes of the remastered CD released in 2000 that this album came to be seen as a concept album, as so many of the lyrics evoke images of Americana. This idea is strengthened by the music itself, which encompasses a surprising range of genres that reference American musical history – surprising because the album sounds so cohesive, with no song sounding out of place or weaker than those that come before or after.

 

The cohesion of such a strong set of songs played by supremely talented musicians is why this is one of the albums that made my list when Ed asked me. What albums would make your list?

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 270,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

 

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!U2「POP」

2022年9月1日

U2 「POP(ポップ)」(1997年)

 1980年代中頃、U2は政治的な歌詞を作曲するロックバンドという評判がありました。しかし、1980年代後半になると、評者やリスナーにとって、U2の曲は面白くなくなってきました。

 そのかげで、U2は快感帯から逃げ出すために、1990年代に3つのアルバムをリリースしました。3つとも1980年代のアルバムと全然違いました。U21990年代のアルバムを作る時にハードロック、ダンス、エレクトロニカ、テクノの影響を受けて作りました。1990年代の最後のアルバムは「ポップ」(1997年)でした。「ポップ」はリリースしたらすぐイギリスのアルバムチャート#1になりました。ファーストシングル「ディスコテック」はイギリスのシングルチャート#1になりました。そのあと、4つのシングルはトップ20まで上がりました。

 僕の兄、エドくんは「ポップ」がリリースの後にカセットで買いました。当時、僕たちはよく聞きました。僕はサイド1は好きでしたが、サイド2はあんまり好きじゃありませんでした。今「ポップ」を聞くと、その理由が明らかに分かってきました:サイド1はテンポの速い曲ばかりですけど、サイド2の曲はその反対です。バランスがおかしいかなと思います。良い曲は結構ありますが、バンドが曲の中でいろんなことを同じときにやっているから聞きにくくなってしまいます。

 1991年の「アクトン・ベイビー」と1993年の「ZOOROPA」のように、U2は「ポップ」で面白いことをやろうとしました。ギタリストのジ・エジは新しいスタイルとペダルを使いました。ベーシストのアダム・クレイトンはキーボード・ベイスを使ってみました。ドラマーのラリー・マレン・ジュニアーはテクノ音楽のドラムプログラミングをしました。キャッチーな曲がありますけど、U2の1980年代のキャッチーな曲と2000年代のキャッチーな曲と違います。

 U2は「ポップ」を好きじゃなかった。そのツアー以来、このアルバムの曲をライブで演奏することはほとんどありません。2000年からU2は新しい快感帯を見つけて、スタジアムロックを作っています。「ポップ」はもちろん完璧なアルバムではないけど、僕にとってU2は「ポップ」以来に自分たちとリスナーたちにチャレンジしていないし、面白い音楽をあまり作っていないと思います。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、27万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

 

U2 – ‘Pop’ (1997)

 

U2 gained a reputation as an earnest rock band through the 1980s, with politically-aware lyrics and some huge international hits. By the end of the 1980s their style of rock, while commercially successful, was getting critically panned, and the band were looking for new ideas.

 

This search to get out of their comfort zone led U2 to release three albums in the 1990s, all different from what came before, and all influenced by hard rock, dance, and techno music. The third album U2 released in the 1990s was ‘Pop’, which got mostly positive reviews on release, went straight to number one on the UK album chart, and featured a string of hit singles: the first single, ‘Discotheque’, was number 1, and four more singles reached the top 20 (three of them in the top 10).

 

My brother Ed bought ‘Pop’ on cassette when it was a new release. We listened to it a lot and I remember liking most of the first side and not really being into the second half. Listening now I understand why: it seems unbalanced, with upbeat songs all packed into the first half and downbeat in the second half, so the pacing feels a bit odd at times. There are some good songs, but sometimes they’re lost beneath the sound of the band trying to do too many different things at the same time. They also needed a bit more time on production, which they didn’t have because they booked the tour before they were ready.

 

As with their other 1990s albums (‘Achtung Baby’ in 1991 and ‘Zooropa’ in 1993), U2 made some very interesting musical and vocal decisions on ‘Pop’. They used techno and dance beats, a keyboard bass, synthesisers, and different guitar effect pedals and playing style compared to The Edge’s reputation for echoing guitar riffs. There are catchy songs on ‘Pop’, but not catchy in the stereotypical U2 way that you hear in their 1980s and 2000s work.

 

The band were not satisfied with ‘Pop’. It is one of their worst selling albums, and they have rarely played any of its songs since the end of the Popmart tour. After the chastening recording experience, U2 gradually found a new comfort zone in their following albums with what is usually described as stadium rock. Personally, after one or two albums like that, it all tends to merge into one. ‘Pop’ is by no means a perfect album, but for me it’s the last time U2 were really challenging the listener and themselves, and making interesting music.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 270,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!The Traveling Wilburys「VOLUME ONE」

2022年8月1日

The Traveling Wilburys (トラヴェリング・ウィルベリーズ) 「VOLUME ONE(ヴォリューム・ワン)」(1988年)

 

皆がやめたと思っていたジョージ・ハリソンのソロキャリアが1987年に突然再開しました。1987年にリリースされたアルバム、「クラウド・ナイン」のプロデューサー、ジェフ・リンはジョージ・ハリソンのソロキャリアの次にステージに大きな影響がありました。

 「クラウド・ナイン」をプロデュースしながら、ジェフ・リンはロイ・オービソンとトム・ペティとそれぞれのアルバムも作っていました。当時、近くにボブ・ディランが住んでいました。ある日、5人が急に集まって収録をする機会がありました。最初の目標はジョージ・ハリソンのシングル「ディス・イズ・ラヴ」のBサイドを作ることでしたが、曲をつくり収録してから楽しくなって「バンドになったら最高じゃないか」と話し合いました。

 バンド名はトラヴェリング・ウィルベリーズにして、そしてもっと曲を作って収録しました。最初につくった曲はアルバムのオープニングソング、「ハンドル・ウィズ・ケア」です。トム・ペティはマーテン・スコセッシのドキュメンタリー「ジョージ・ハリスン/リヴィング・イン・ザ・マテリアル・ワールド」(2011年)で「ハンドル・ウィズ・ケア」の作曲について語りました。曲のタイトルがまだ決まっていない時に誰かがジョージ・ハリソンに曲名を聞いたら、ジョージ・ハリソンは置いてあった段ボールを見て、そこに記されたフレーズをこっそり言いました。そして、歌詞を作る時、みんなが順番にアイデアを出して、ほかのメンバーが賛成か反対かを決めました。

 5人はこのアルバムの10曲のリードボーカルをシェアしています。リスナーたちは20世紀の最も有名なロックスターたちが一緒に演じ歌っている楽曲を聞くことができます。こういうバンドは英語で「supergroup(スーパーグループ)と言います。これは夢じゃないですか!

 「ヴォリューム・ワン」のリリースの後に公演する予定でしたが、ロイ・オービソンが急にいなくなりました。他のメンバーは4人組でもう一つのアルバムを作りましたが、悲しくなり解散しました。

 音楽の歴史にいろんなスーパーグループがありましたが、トラヴェリング・ウィルベリーズは最もスーパー(super)のスーパーグループかもしれません。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、27万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

The Traveling Wilburys – ‘Volume One’

 

George Harrison’s seemingly dormant solo career came back to life in 1987 with the release of ‘Cloud Nine’, which was the topic of last month’s blog. As I wrote in that blog, the producer of ‘Cloud Nine’, Jeff Lynne, was to have a significant influence on the next stage of Harrison’s career.

 

At the same time as he was producing Harrison’s album, Lynne was also working with Roy Orbison on his album ‘Mystery Girl’ and Tom Petty on ‘Full Moon Fever’. Meanwhile, Bob Dylan was living nearby in Los Angeles. Somehow, the five of them were able to get together at short notice and planned to do some recording at Dylan’s home studio. Initially they were going to make one song to be the B-side to Harrison’s single, ‘This Is Love’, but after writing and recording the song they realised they had a lot of potential as a group, and that it would be a lot of fun.

 

They named themselves the Traveling Wilburys, and wrote and recorded some more songs, enough for this album: ‘Volume One’. The song they had originally planned as a B-side for Harrison is the opening track on the album, ‘Handle with Care’. Tom Petty was interviewed about the song in Martin Scorsese’s excellent documentary, ‘George Harrison: Living in the Material World’. Petty said that when Harrison was asked what the song was called, he hadn’t actually thought of a title yet: “I saw him look at a packing crate and say, ‘oh the song’s called Handle with Care’”. Petty also talked about the writing process: each member would think of a line and say it out loud, and the rest of the group would accept or refuse it.

 

Lead vocals are shared fairly equally through the album, and most songs have more than one lead vocalist. Listeners get to hear some of the biggest rock stars of the 20th century singing and playing together: this is the stuff of dreams!

 

The Traveling Wilburys planned to record more and even to tour, but Orbison died after recording ‘Volume One’. The band released carried on as a four-piece for their second album (called Volume Three as a joke), but without Orbison their hearts weren’t really in it anymore.

 

There have been many supergroups over the years, but the Traveling Wilburys may have been the most super of supergroups.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 270,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

 

うんとこしょ!どっこいしょっ!!

2022年7月21日

去る7月20日、野々市市矢作にあります、野々市市中央児童館に

子どもたちの元気な声が響いておりました!

「うんとこしょ!どっこいしょっ!!」

大型紙芝居で「大きなカブ」ならぬ「大きなヤーコン」を

のってぃのお父さん、お母さん、のってぃ、妹がヤーコンをひっぱっています。。

のんキーもやってきて、さあ、ちびっこたちも一緒に

「うんとこしょ!どっこいしょっ!!」

すると、大きな大きなヤーコンが、すぽーーーーんっ

 

楽しいでしょ~!?

母親クラブ 『カーネーションクラブ』のみなさんが

2年がかりで制作した大型紙芝居。

最後の見どころ、大きなヤーコンも本物そっくり!

取材したFM-N1スタッフも、びっくり(^^♪

 

7月20日の「ホームタウン野々市」(夕)で紹介させていただきました♡

大型紙芝居は8月にも予定してるそうですよ。

 

野々市特産品のヤーコンを、ぜひ食べてくださいね~

 

(なかにしみき)

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!George Harrison「CLOUD NINE」

2022年7月1日

George Harrison (ジョージ・ハリスン) CLOUD NINE(クラウド・ナイン)」(1987年)

 

ビートルズの一番若いメンバーのジョージ・ハリスンはその時代にあまり注目されませんでしたが、活動終盤にソングライターの才能が見せられるようになり、バンド外のミュージシャンとのコラボレーションが好きな人だとも分かってきました。(だから、エリック・クラプトンが「ホワイル・マイ・ギター・ジェントリー・ウィープス」でギター演奏しました。)このようなコラボレーションはジョージ・ハリスンのソロキャリアでよくみられました。

 このアルバム、「クラウド・ナイン」の前にジョージ・ハリスンは音楽以外のプロジェクトに集中していたので、もうアルバムを収録しないと誰もが思っていました。でも、「クラウド・ナイン」を聞くと、ジョージ・ハリスンが音楽の楽しさをまたみつけた感じします。

 このアルバムについては二つのことに注目したいです。一つ目は「クラウド・ナイン」でコラボレーションするミュージシャンです。ある曲に、エルトン・ジョンはピアノをひいて、エリック・クラプトンはギター、そして元ビートルズのバンドメンバーのリンゴ・スターがドラムを叩いています。それからエレクトリック・ライト・オーケストラのジェフ・リンはこのアルバムのプロデューサーをつとめ、キーボードやベース、ギターを演じて、バッキング・ボーカリストも担当しました。

 二つ目の注目ポイントは「クラウド・ナイン」にはキャッチーな曲が多くあります。僕はこのアルバムを聞くと、数週間あとまで頭の中にいろんな曲のメロディーが残っています。(こういう曲は英語で「earworm」という曲です。ミミズみたいに耳から頭に入ったメロディーがある曲です。)世界中でヒットした「セット・オン・ユー」や、ビートルズ時代へのノスタルジーの「FAB」があります。「FAB」という言葉ははビートルズが呼ばれたニックネーム「Fab Four」です。

 コラボレーションが大好きなジョージ・ハリスンがジェフ・リンの影響で「クラウド・ナイン」の後に新しいバンド、トラヴェリング・ウィルベリーズを結成しました。来月のブログはトラヴェリング・ウィルベリーズのファーストアルバムについてです。

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、27万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

George Harrison – ‘Cloud Nine’

 

As the youngest in the group, George Harrison was arguably the most overlooked of the Beatles. However, in the later part of the group’s time he emerged as an excellent songwriter who was keen to collaborate with others, hence Eric Clapton appearing as a guest on ‘While My Guitar Gently Weeps’. It was these kinds of collaborations that would become a hallmark of Harrison’s solo career.

 

This album, ‘Cloud Nine’, came five years after Harrison’s previous album and at a time when he seemed to have given up on a solo career, devoting his time to producing films and other projects.

 

A couple of things shine through for me with this album. One is the list of collaborators: there are guest appearances from Elton John on piano, Eric Clapton on electric guitar, and Ringo Starr on drums. The collaborator who had probably the biggest influence on ‘Cloud Nine’ and the next stage of Harrison’s career is Jeff Lynne of Electric Light Orchestra. Lynne produced this album as well as playing bass, guitar, keyboards, and singing backing vocals.

 

The other thing is that ‘Cloud Nine’ is packed with catchy songs. I find that for weeks after listening to this album, sections of melodies from most of the songs pop into my head. The album features one of Harrison’s biggest international solo hits, ‘Got My Mind Set on You’, which is a cover of a song he first heard 25 years earlier, and a nostalgic piece about his time in the Beatles, ‘When We Was Fab’ – the word “fab” refers to the Beatles’ nickname, “the Fab Four”. ‘Cloud Nine’ is full of earworms, and Harrison was clearly having fun making the album.

 

With ‘Cloud Nine’, Harrison seemed to find enjoyment in making music again. His long-held eagerness to collaborate fed into the making of the album, and then led his career to take another spectacular turn by forming a new group, the Traveling Wilburys, whose first album will be the topic of next month’s blog.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 270,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

 

吉田拓郎チャンネル 第二回 7月2日(土)、第三回 7月3日(日) 放送!

2022年6月29日

吉田拓郎の足跡をスタジオアルバムとともに辿る特別編成で

『吉田拓郎チャンネル』を放送します!

第二回 7月2日(土) 5:00~9:00、10:00~16:00、16:30~17:00 の 10時間30分

第三回 7月3日(日) 5:00~17:00 の 12時間

 

先週の 第一回 6月26日(日) 5:00~17:00 の 12時間

と合わせて 総放送時間 34時間30分 におよぶロングラン放送です。

 

6月29日(水)にニューアルバム「ah-面白かった」をリリースした吉田拓郎は

このアルバムを最後に自身の音楽活動に終止符を打つと宣言しています。

1970年のデビュー以来アーティスト活動は52年、

「落陽」「人間なんて」「結婚しようよ」「夏休み」「旅の宿」「たどり着いたらいつも雨降り」......

あなたの記憶にも残る名曲がいくつもあるでしょう。

 

最新アルバムの「ah-面白かった」の音源も含め、

スタジオアルバムで巡る『吉田拓郎チャンネル』

全三回の放送で いつもの番組に代えてお送りします。

どうぞお聴きください

吉田拓郎チャンネル 第一回 6月26日(日) 一挙12時間放送!

2022年6月22日

吉田拓郎の足跡をスタジオアルバムとともに辿る特別編成で

6月26日(日) 5:00~17:00 の 12時間

『吉田拓郎チャンネル』を放送します!

 

6月29日(水)にニューアルバム「ah-面白かった」をリリースする吉田拓郎は

このアルバムを最後に自身の音楽活動に終止符を打つと宣言しています。

1970年のデビュー以来アーティスト活動は52年、

「落陽」「人間なんて」「結婚しようよ」「夏休み」「旅の宿」「たどり着いたらいつも雨降り」......

あなたの記憶にも残る名曲がいくつもあるでしょう。

 

そんな数々をスタジオアルバムで巡る『吉田拓郎チャンネル』

全3回の放送で、初回は一挙12時間、いつもの番組に代えてお送りします。

どうぞお聴きください

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!Booker T. & the M.G.’s「SOUL LIMBO」

2022年6月1日

Booker T. & the M.G.’s(ブッカー・T&ザ・MG's)                                                                   

「SOUL LIMBO(ソウル・リンボ)」(1968年)

1960年代、アメリカのソウル音楽の世界の有名なレコード会社は二つありましたが、それぞれの作曲と収録方法は違いました。モータウンは生産ラインのように、チームは曲を作ってからいろんなアーティストがオーディションをして、一番売れそうなアーティストがシングルを出しました。スタックスはソングライターとミュージシャンは一緒にジャムをしながら曲を作りました。モータウンとスタックスは両方ともスタジオ・バンドがいました。モータウンのはファンク・ブラザース、スタックスはブッカー・T&ザ・MG'sでした。

ブッカー・T&ザ・MG'sは4人組、2人の白人と2人の黒人でした。あの時代、あの場所では珍しい事でした。バンドのリーダーはすごく才能を持っていたブッカー・Tでした。ブッカー・Tのオルガンやキーボードやピアノはバンドの音楽の要でした。ブッカー・T&ザ・MG'sはスタックスのいろんなアーティストのヒット曲を演じましたし、時々一緒に作曲もしました。例えば、オーティス・レディングの「ドック・オブ・ベイ」。(この曲については2020年8月のブログに書きました。)

ブッカー・T&ザ・MG'sはただのスタジオ・バンドではありませんでした。自分たちのヒット曲もたくさん出しました。一番有名な曲は「グリーン・オニオン」(1962年)だと思いますが、もう1曲は別の理由で有名です。「ソウル・リンボ」は1970年代からイギリスのBBC放送局のテレビとラジオでクリケットの生放送のテーマソングに使われています。

ちょっと待って。テネシー州のソウルバンドとイギリスの典型的な複雑なスポーツはちょっと変なコンビネーションですよね。でも実は、「ソウル・リンボ」はカリプソの曲です、そしてカウベルとマリンバはきれいに聞こえます。1970年代から1980年代までに世界一強いチーム、西インド諸島代表にぴったりな曲でした。

世界中の人がクリケットだけのためのラジオでクリケットの生放送を聞きます。クリケットの試合はよく数日間に及びますから、解説者は放送時間にクリケットだけのことを話せるわけではないので、いろんなことを話します。ですから、多くのリスナーは友達の会話を聞いている雰囲気になります。クリケットは夏のスポーツだ、そして多くの人たちにとって「ソウル・リンボ」は夏、そしてクリケットの曲なのです。

 

* KIT・PMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、27万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

Booker T. & the M.G.’s – ‘Soul Limbo’ (1968)

 

Motown and Stax were the most famous record labels in 1960s American soul, but each had its own way of making music. Motown was more like a production line, where a song was written by a team and then tried out with various singers or groups. Stax, on the other hand, tended to let its writers and musicians jam, or work with the stars to create songs. Both labels had a house band too: Motown’s was the Funk Brothers, and at Stax it was Booker T. & the M.G.’s.

 

Booker T. & the M.G.’s were an integrated band – meaning there were black and white members – which was rare in that era and location. The band’s de facto leader, Booker T., was a prodigiously talented multi-instrumentalist, and his organ and piano lent the band its distinctive sounds. The band played on many hits for Stax artists, and even co-wrote some, like Otis Redding’s ‘(Sittin’ on) The Dock of the Bay’ (see my blog in August 2020).

 

But Booker T. & the M.G.’s weren’t just a backing band. They are most famous for the hits they had in their own right, particularly the instrumental ‘Green Onions’. In the UK, however, the band is famous for another song and another reason. Since the 1970s, ‘Soul Limbo’ has been used as the theme tune for the BBC’s live cricket coverage on television and radio.

 

At first, it seems an odd combination: a southern American soul band paired with a quintessentially English sport that is incomprehensible to many. However, ‘Soul Limbo’ is a song in the calypso style, with cowbell and marimba featuring prominently. This actually makes it the ideal accompaniment to cricket coverage, especially in the 1970s and 1980s, when the West Indies were dominating the sport.

 

For many people, listening to cricket commentary on BBC radio is not just about cricket. With cricket matches often going on for several days, listening to the commentators talk about so many things (not just cricket) is like sitting with a group of friends and having a chat while watching the game. Cricket is a summer sport, and for many people, ‘Soul Limbo’ by Booker T. & the M.G.’s is the sound of cricket and the sound of summer.

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 270,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.

ジェームス・テイラーのPMCでみつけた!The Offspring「PRETTY FLY (FOR A WHITE GUY)」

2022年5月1日

The Offspring (オフスプリング) 

「PRETTY FLY (FOR A WHITE GUY)(プリティ・フライ(フォー・ア・ホワイト・ガイ))」 (1998年)

 

1998年に10か国でナンバーワンになったこのおかしい曲、「プリティ・フライ(フォー・ア・ホワイト・ガイ)」を聞いた時、多くの人たちはオフスプリングが一晩の成功だと思っていました。でも、実はオフスプリングは15年というキャリアをかけ、その間に、いろんなトピックについての曲を作って(例えば警察の残虐行為や学校での銃撃事件や麻薬中毒)、ファンを増やして、ラジオで曲を流させるように頑張っていました。

僕はこの曲を聞いたとき、そしてBBCのテレビ放送で見た時にオフスプリングを好きになりました。あの時に「プリティ・フライ(フォー・ア・ホワイト・ガイ)」はただのおかしい曲だと思っていたけど、今歌詞を詳しく考えると違う意味があるかもしれません。

オフスプリングによると、この曲の歌詞は違う人になりたい人たちをちょっとバカにすることをします。曲名の「ホワイト・ガイ」は若い白人ですが、黒人のファッションを着て、黒人の音楽を聞く人です。歌詞に、「クールじゃないけど自分がクールだとおもってる」と「頑張ってるけど全然クールじゃない」を説明します。この「ホワイト・ガイ」は変わっているから、この曲の影響でこのような本当にいる人たちは周りの人たちからバカにされることが増えただろう。

 現在、文化の盗用の問題があります。簡単な説明ですが、文化の盗用というのは、自分ではないマイノリティー文化から何かをとって、自分のものにすることです。こういうことはいいでしょうか。最近の一つの例があります。キム・カーダシアン・ウェストが作ったファッションラインに「きもの」の名前を付けました。日本の大切な文化の着物とは全く関係がなかったけど、その言葉を他の文化からとって自分の文化のことにするのはダメだと他の人たちが怒りました。キム・カーダシアン・ウェストはそのリアクションを見て、名前をすぐ変化しました。

それを考えると、「プリティ・フライ(フォー・ア・ホワイト・ガイ)」は文化の盗用についてですか。24年前に作ったときにオフスプリングはそういう目がなかったと思いますが、今もう一度考えると、そういう意味もあるかもしれません。

 (それは、僕が考えすぎか!)

 

* KITPMCとは:金沢工業大学がライブラリー・センターに設置しているレコード・ライブラリー「ポピュラー・ミュージック・コレクション」の頭文字をとった略称。全て寄贈されたレコードで構成され、27万枚を所蔵している。

 

ジェームス・テイラー

ジェームス・テイラーは毎月第3火曜日夕方5時半「課外授業の進め:ロスト・イン・ミュージック」のパーソナリティーです。

 

The Offspring – Pretty Fly (For a White Guy) (1998)

 

When this humorous single went to number 1 in ten countries (including the UK and the USA), many people thought The Offspring were an overnight success or a novelty act. Actually, the American punk band had built up a following over the previous 15 years or so, gradually increasing sales and radio exposure during the 1990s, with songs that covered a variety of sensitive issues such as police brutality, gun violence in schools, and drug addiction.

 

I got into the band when I heard ‘Pretty Fly (For a White Guy)’ and saw The Offspring play it live on the BBC’s chart programme, ‘Top of the Pops’. At the time I thought it was just a funny song, but on closer inspection now perhaps there was more going on in the lyrics than I had thought or even the band had intended.

 

The band meant ‘Pretty Fly (For a White Guy)’ as light-hearted teasing of people who try to be something they are not. The main character in the song is a young white man who dresses in what he thinks are black fashions, listens to black music, and he serves as the representative of this phenomenon. The lyrics mention that the young man “isn’t cool but he fakes it anyway” and “he’s trying too hard and he’s not quite hip”. They paint a funny picture of a bit of a loser. But for young white people who identified for whatever reason with black culture, this song was an encouragement for others to mock or even bully them.

 

Nowadays there is also the issue of cultural appropriation. Is it acceptable for someone from a majority to adopt aspects of a minority culture? An example of this was criticism that Kim Kardashian West received for naming a new fashion range “Kimono”. Although the clothing was not similar to the traditional Japanese clothing, the designer’s use of the name without consideration for its importance in Japanese culture was criticised as cultural appropriation. The name was changed soon after.

 

So is ‘Pretty Fly (For a White Guy)’ actually about cultural appropriation? The idea that is it wrong to adopt elements of a culture that are not your own – in this case, white people taking black fashion and black music with the intention of trying to make themselves seem like black people – is an issue being debated more widely around the world these days. It may not have been The Offspring’s intention when they wrote the song, but listening again now it is possible to interpret the lyrics in that way.

 

For a song that was only meant to be a throwaway comment on an aspect of late ‘90s youth culture, it has turned out to be a prescient look at one of today’s big issues.

 

(Or I’m thinking about it too much!)

 

* The Popular Music Collection (PMC) is located in Kanazawa Institute of Technology’s Library Center, and is the home of 270,000 donated and catalogued LPs, which are available for listening.

 

James Taylor

James Taylor presents ‘Lost in Music’ at 5.30 PM on the third Tuesday of every month.